vrijdag 24 augustus 2007

PA uitslagen

Vandaag waren we weer eens in het UMC Utrecht, we hadden een afspraak voor wondcontrole en de PA uitslagen.
Allereerst de PA: mijn borst was schoon, maar mijn oksel is een ander verhaal, tot in de vijfde okselklier vanaf mijn borst zitten uitzaaiïngen, ik had 16 okselklieren en die zijn allemaal verwijderd. En in de klieren die het verst weg liggen van mijn borst (okseltop) zijn micrometastasen gevonden. Dat zijn uitzaaiïngen op celniveau die (nog) geen tumor zijn, deze uitzaaiïngen waren overigens niet ingegroeid in mijn lymfevaten en dat is wel gunstig, begreep ik.
Conslusie: de kanker was bezig met een flinke opmars in mijn lijf, maar we zijn net op tijd!
Dus, kom maar met de chemo, bestraling en Herceptin, ik kan het gebruiken!
Maarre, ik ga beter worden, ik weet het zeker!

Verder hebben ze mijn okseldrain verwijderd. Daar ben ik zo bang voor geweest maar helemaal niets van gevoeld. En dat is op zich ook wel logisch, mijn oksel, binnenkant bovenarm en schouderblad voelen verdoofd. Met het okselkliertoilet hebben ze ook veel zenuwen moeten verwijderen dus of dat gevoel ooit nog terug komt is afwachten.
Ook begint nu de kans op het ontwikkelen van lymfe-oedeem, dus ik ga braaf mijn oefeningen doen. Verder zijn er een hoop leef-regels die de kans op lymfe-oedeem doen verkleinen. Eén daarvan is luisteren naar je lijf (vooral arm, in mijn geval) en daar ben ik niet echt goed in, vrees ik. Heb nogal de neiging tot doorgaan.......
Mooi moment om mijn leven te beteren?

Verder nog even dit: wij hadden vannacht een vleermuis in de slaapkamer! Gatsie, jakkie, eugh, bah en nog veel meer.
Hij (of zij) was blijkbaar door ons openstaande raam naar binnen gevlogen, heeft zich door de gordijnen gewurmt en begon toen met diverse vluchten in onze slaapkamer.
Bbbrrr, ik heb het niet op dit soort beesten. Na heel wat ellende, gepor met een dweil en vooral veel hopen dat hij zou verdwijnen is hij uiteindelijk door het openstaande raam weer naar buiten gevlogen. Okay, ik heb dit van horen zeggen want ik stond op de overloop.... Ben geen held.
Snel het raam dicht, maar weinig meer geslapen.
Halen we vannacht wel weer in.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve maris en mark,

gelukkig waren jullie er snel bij. En natuurlijk wordt je beter. We bewonderen je om je kracht. En je weet het als je ons nodig hebt we zijn er zo!!
Een dikke kus van Eline, ze zegt de hele dag maris, en de tekening moest op de post en dan roept ze weer maris. Of ze het begrijpt? Maar h et is wel heel lief.
We denken veel aan jullie.
veel liefs Bjorn en Lisette

Cobie en Nico zei

Hoi Bange poeperd

Je moeder en ik wisten dat je een beetje bang was, maar dat het zo erg was. Een Vleermuisje.
Het beestje wilde alleen maar duidelijk maken dat Marc en jij ontzettend sterk zijn.
By the way
Natuurlijk wordt jij beter.
We zijn klaar voor de strijd om die nare ziekte te verslaan.
WE zijn ervan overtuigd dat we zullen WINNEN.

Anoniem zei

Hoi Maris,

Trek je het een beetje??

Anoniem zei

Hallo Mariska,

Ook op de 2e en 3e rang zijn nog wat mensen die meeleven. Wij hoorden het nieuws tot nu toe via Cobie, maar deze site is inderdaad een prima manier om op de hoogte te blijven.. jeetje een vleermuis.. Maar vandaag is het maandag, dus heb je nu de afspraak over de behandeling... Het zal heel wat zijn... wij willen je van harte sterkte en doorzettingsvermogen toewensen.. en ook al ben je sterk (want dat is duidelijk) .. sterke vrouwen hebben ook hun eenzame momenten.. denk dan maar aan alle mensen die met je meeleven.. dat zijn er veel.. gebruik de verzamelde liefde van al die mensen als een bron van energie.. en weet dat die onuitputtelijk is... heel veel sterkte Mariska .. liefs van Pascaline en Veerle (die leest even mee nu)