vrijdag 27 november 2009

Petitie borstkankeronderzoek

Lieve mensen, een lieve vriendin bracht mij deze petitie onder de aandacht en ik wil jullie vragen er ook naar te kijken en als je het ermee eens bent om de petitie te tekenen. (http://borstkankeronderzoek.petities.nl/)
Het is vast een 'kosten-baten-afweging' maar we hebben het hier wel over doodsoorzaak nummer 1 van vrouwen tussen de 30 - 50 jaar!
De cijfers laten inmiddels zien dat in 2008 14.000 (!!) vrouwen de diagnose borstkanker te horen hebben gekregen en dat de groep jonge vrouwen met borstkanker stijgt.
En hopelijk brengt iedereen die de petitie tekent de mogelijkheid om te screenen voor vrouwen vanaf 30 jaar een stukje dichterbij.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het schijnt dat het geen zin heeft de leeftijd te verlagen omdat bij vrouwen onder de 50 het borstweefsel een bepaalde dichtheid heeft waardoor afwijkingen heel moeilijk te beoordelen zijn. Zie ook deze uitleg van een arts:
Het screenen van alle andere vrouwen onder de vijftig door middel van mammografie is zo goed als zinloos. Niet alleen omdat familiegeschiedenis een slechte voorspeller is voor de kans op borstkanker, maar ook omdat bij jonge vrouwen niet goed is vast te stellen of hun borsten tumoren bevatten of niet. “Jonge vrouwen hebben nog veel klierweefsel. Dat is op een mammogram wit. Maar een tumor is ook wit. Zo’n gezwel is daardoor heel moeilijk te zien. En vrouwen kunnen ten onrechte te horen krijgen dat hun borsten in orde zijn.”

Dus ophouden met die borstfoto’s, ten minste bij vrouwen onder de vijftig? “Nou, artsen moeten in ieder geval terughoudend zijn met het doorverwijzen van jonge vrouwen, om die te laten maken, ja. Temeer omdat een mammografie zelf schadelijk is, vanwege de röntgenstraling. Daarmee maak je het risico op het ontwikkelen van kanker dus juist weer groter. Niet veel, maar toch. Het telt wel op, als vrouwen eens in de twee jaar of zelfs eens per jaar zo’n foto laten maken

Mariska zei

Beste Anoniem
Ik weet prima (en uit eigen ervaring) dat het maken van een mammografie bij jonge vrouwen dubieuze uitslagen kan geven en dat rontgenstraling schadelijk kan zijn.
Mijn mammo liet ook mijn tumor niet zien en er was een MRI voor nodig om de tumor zichtbaar te maken. (Ik was destijds 31 jaar)
Volgens mijn radioloog (NKI-AVL) is echter bij de meeste vrouwen van boven de 35 jaar een mammografie goed in staat om afwijkingen in de borst zichtbaar te maken. En ja, dan is inderdaad de volgende vraag wat is die afwijking en zal er verder onderzoek plaats moeten vinden.
En ja, veel vrouwen zullen dan ontrecht in angst zitten over de vraag of ze borstkanker hebben maar een aantal vrouwen zullen ook in een vroegtijdig stadium hun borstkanker kunnen ontdekken! Wat hun kans op overleven zal vergroten.
En als er voor jonge vrouwen een manier gevonden kan worden om borstkanker in een vroegtijdig stadium op te sporen dan ben ik daar voor! Ondanks de risico's, het is de keus van iedere vrouw of ze wel of niet wil meewerken aan bevolkingsonderzoek. Niemand wordt gedwongen.
En ophouden met met maken van borstfoto's bij vrouwen onder de 50 jaar? We moesten ook al ophouden met zelfonderzoek! Wat moeten we dan?
Ik weet uit ervaring dat het een heel gevecht kan zijn om een mammografie en een punctie te krijgen want ik was veel te jong voor borstkanker en 'er zat niets in mijn familie' maar als ik daarmee akkoord was gegaan had ik misschien wel mijn doodvonnis getekend.
Ik ben het met je eens dat een mammografie verre van een perfect onderzoek is en dat er risico's aan kleven maar nu is er niets voor de groep jonge vrouwen en ik had destijds graag een keus gehad willen hebben.

Annemiek zei

In de VS is nu ook een hele commotie ontstaan vanwege de nieuwe aanbevelingen om geen routinge mammagrafie te doen onder de 50.

Car zei

Hai Mariska,

Zag je oproepje n.a.v. de petitie die ook veelvuldig in mijn in-box is beland de afgelopen periode.
Moet zeggen dat mijn reactie gelijk aan die van Anoniem is.
Alleen een mammografie had bij ook geen diagnose opgeleverd daarvoor was ook nog een echo nodig.
Ik heb de petitie dan ook bewust niet ondertekent omdat ik denk dat het voor een groep jonge vrouwen niet bekent met de in en outs rond borstkanker schijnzekerheid zal brengen

Anoniem zei

Mariska: Ik begrijp je gevoelens wel hoor. Ik heb zelf mijn zus verloren aan baarmoederhalskanker omdat er geen screening is onder de 30 (ze was 29), maar ik denk echt dat het vervroegen van een mammografie geen zin heeft omdat het veel onrust brengt maar ook veel foute uitslagen,dus dat het zogenaamd goed is.Maar nogmaals,ik snap hoe je je voelt.Ik ben er ook erg boos om dat vrouwen geen uitstrijkje krijgen vanaf 25 jaar.Dat had het leven van mijn zus gered. Maar ook daarvoor zijn allerlei redenen zegt men. Hoewel ik die niet kan begrijpen.Een uitstrijkje is op iedere leeftijd betrouwbaar. Maar op die leeftijd schijnen er meer onschuldige afwijkingen voor te komen die vanzelf weer verdwijnen.