dinsdag 17 november 2009

Er komt een vrouw bij de dokter?

Ook ik heb 'Er komt een vrouw bij de dokter' gelezen, dat was in juni 2007.
Ik had toen zelf ook borstkanker alleen wist ik dat nog niet (ontdekt eind juni 2007 en diagnose definitief begin juli 2007).
En ik vond het een vreselijk boek. Ik heb het uitgeleend aan mijn schoonmoeder die het ook wilde lezen. Tegen de tijd dat zij het boek uit had, zat ik in de hele medische molen en wilde ik het boek niet terug hebben! Ik vond het een afschuwelijk boek en nu ik dezelfde ziekte had als 'Carmen' wilde ik het boek helemaal niet in mijn boekenkast hebben.
In de maanden (jaren) die volgde tijdens alle behandelingen heb ik nog geregeld terug gedacht aan het boek en begon ik me steeds meer af te vragen of ik het boek niet in gedachten 'zwarter en zwaarder' gemaakt heb dan het in werkelijkheid was.
Nu de film in première gegaan is, staat het verhaal weer enorm in de belangstelling en als heel vele mensen menen tegen mij te moeten vragen: "Jij gaat de film zeker zien, he?"
En het antwoord is NEE.
In ieder geval voorlopig niet. Het is ongetwijfeld een mooi gemaakte film en ik vind Carice van Houten een fenomenaal actrice maar de slogan die bij de film gebruikt wordt is 'Ode aan de Liefde' en nu zou ik het boek in gedachten zwarter en zwaarder gemaakt kunnen hebben maar een 'Ode aan de Liefde' ga ik het zeker niet vinden. Je zieke vrouw, kotsend en ellendig, alleen thuis laten om in de stad te gaan hoeren en sloeren vind ik geen ode aan de liefde.
En natuurlijk is het super zwaar om een zieke geliefde thuis te hebben en ik snap prima dat er ergens een uitlaadklep nodig kan zijn om alle ziekte, spanningen, verdriet en angsten even op een zijspoor te kunnen zetten. Maar in mijn beleving is de manier van 'Stijn' bijzonder kwetsend voor zijn vrouw.
Zo, en dat is het enige en laatste wat ik er nog over kwijt wil.

En dan heb ik ook nog een leuk nieuwtje: Marc en ik gaan samen met zijn ouders 8 maart twee weekjes naar Florida! Was het maar alvast zover....

2 opmerkingen:

Annemiek zei

Dat lijkt me ook niet zo'n vrolijk boek of film.
Leuk dat jullie weer naar Florida gaan!

Yvonne zei

Hallo Pink Lady,Ik ben Yvonne.
Ik googelde naar borstkanker en het thema, komt een vrouw bij de dokter. Ik twijfel of ik er naar de film toe zal gaan. Ik ben gevraagd door een vriendin. Ik heb het boek niet gelezen, wel pr-filmjes gezien. Ik ben wel bang dat ik spijt krijg, dat ik er naar toe ga. Te zware kost, waarom zou ik het opzoeken zegt mijn vriend.
Stukje verwerking van oud zeer, denk ik dan. Maar idd zo een partner had ik gelukkig niet. En dat is wel een nachtmerrie.
Jij hebt het boek wel gelezen en kan dus beter beoordelen.
Ik heb vorig jaar febr. de laatste chemo gehad. Ik voel mij steeds sterker. De hormoon kuur gooit nog roet in het eten, maar dat moet maar. Wij hebben ondanks het herstel toch vorig jaar sept. een woonwinkel geopend, wat erg leuk is. Groetjes Yvonne