maandag 13 september 2010

Collecteren

Vandaag ben ik een paar uurtjes van deur tot deur gegaan om te collecteren.
Voor het Prinses Beatrix Fonds 'DAADKRACHT voor SPIERKRACHT'

De reacties van de mensen bij wie ik langs geweest ben wisselde nog al. Het merendeel van de mensen is vriendelijk en beleefd en stopte een bijdrage in de bus.
Anderen luisterde beleefd maar wenste niet te geven, wat natuurlijk ook goed is.
Maar je hebt natuurlijk altijd extremen.....
Extreem vriendelijke mensen die een gesprek met je aanknopen en vragen of er een bizondere reden is dat je voor het Beatrix Fonds collecteert.
En de extreem onbeschofte mensen die zodra ze de deur open doen, je bus zien zo de deur weer dicht smijten. Ja, in ons vriendelijke gemoedelijke Ermelo wonen ook draakjes!
Echt, helemaal prima als je niets wenst te geven, hoor. Eerlijkheidshalve moet ik ook bekennen dat ik niet overal aan geef, maar ik laat mensen wel hun verhaal vertellen en laat ze dan eerlijk en op vriendelijke toon weten dat ik geen interesse heb.

Maar dan nu de reden waarom ik voor het Beatrix Fonds loop.
Mijn ziekte is een bekende ziekte, het overkomt veel mensen en 'we' hebben ons zelfs een hele maand toegeƫigend om aandacht de vragen voor onze ziekte.
Soms op het vermoeiende af maar het werkt. Aandacht leidt tot geld waarmee onderzoek gedaan kan worden wat leidt tot behandelingen en meer.
Maar een jongetje die ik ken heeft een ziekte waar gelukkig niet zoveel kinderen aan lijden want kinderen horen natuurlijk gezond te zijn, rond te rennen en een onbezorgde toekomst voor zich te hebben!
De keerzijde voor hem is dat wanneer weinig mensen deze ziekte hebben er weinig aandacht vanuit de farmaceutische industrie voor is waardoor onderzoek, behandeling en genezing mijlenver is.
Nu hoorde ik van zijn moeder dat er vrij recentelijk mede vanuit het Beatix Fonds geld vrij gekomen is waarmee Prof. Smeitink onderzoek kan doen naar mitochondriƫle myopathie.
Toen ik van zijn moeder hoorde dat er nauwelijks collectanten waren voor Ermelo besloot ik mijn steentje bij te dragen.
Dus lieve mensen, geef als de collectant van het Prinses Beatrix Fonds bij je aan de deur komt!

1 opmerking:

Car zei

Goed werk Mariska !
Dat deur voor je neus dichtgooien vond ik vooral de eerste keer dat ik weer met een collectebus langs de deur ging (en dan wel voor het KWF) naast heel onbeschoft ook heel confronterend. Dacht elke keer: hoop dat jullie nooit iets krijgen en van derden op hulp hopen.