maandag 16 maart 2009

Nachtdienst en borstkanker

In de afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor een mogelijke relatie tussen nachtwerk en borstkanker.
Gezien mijn baan als verpleegkundige en de vele vele nachten die ik gewerkt heb, heb ik me natuurlijk ook afgevraagd of mijn nachtdiensten bijgedragen hebben aan het feit dat ik borstkanker gekregen heb. Ik weet het niet en vraag me ook al maanden af wat ik nu met deze informatie aan moet.
Ik ben een verpleegkundige die bijzonder graag 's nachts werkt... Ik kan me mijn werk nauwelijks voorstellen zonder nachtdienst. Ik ben het type verpleegkundige die er altijd al een sport van gemaakt heeft om zo min mogelijk dagdiensten te werken. Ik ben zo slecht in 's ochtends vroeg opstaan en met een dagdienst gaat mijn wekker om 05.30 uur. En dit tijdstip van opstaan heeft de nodige gevolgen voor de staat waar ik me 's avonds in bevind. Met andere woorden ik val 's avonds op de bank in slaap! Gezellig, nietwaar? Maar ik dwaal af.
Ik probeer al enige tijd om objectieve informatie boven tafel te krijgen maar dat lukt me nog niet echt. Daarom heb ik morgen een afspraak met mijn chirurg misschien kan zij mij verder helpen want mijn werk ik heel belangrijk voor mij maar mijn gezondheid is nog veel belangrijker.
To be continued...

1 opmerking:

Anoniem zei

Van De Amazones (9 jan 2009). Er was een arts epidemiloog van het NKI op radio 1 (even na 17:30).

Die zei dat een verband wel is aangetoond (bij dieren) maar dat een oorzakelijk verband NIET is aangetoond.

In Denemarken zijn een aantal vrouwen met 30 jaar nachtdiensten ziek geworden en hebben nu een uitkering gekregen. Dit was volgens haar vreemd en nog al voorbarig. Want vrouwen die het 30 jaar lang volhouden om nachtdiensten te draaien hebben misschien wel iets gemeen waardoor ze dat volhouden. En dat kan wel het geen zijn wat ze die verhoogde kans geeft.

Er kwam nog een heel verhaal over melatomine maar uiteindelijk was de conclusie dat een oorzakelijk verband niet is aangetoond en voorlopig ook niet zou worden aangetoond (er lopen ook in Nederland onderzoeken).

Deense vrouwen kregen schadevergoedingen uiteenlopend van 13 duizend tot 134 duizend euro.

Naar aanleiding daarvan ben ik ook naarstig op zoek naar iets of iemand die ik de schuld kan geven van mijn borstkanker, want ik kan zo een hoop leuke dingen bedenken die ik met dat geld kan doen...