woensdag 18 maart 2009

Nachtdienst en borstkanker, deel II

Nou, van het gesprek in het AVL ben ik niet veel wijzer geworden.
Ja, er komt meer borstkanker voor bij vrouwen in beroepsgroepen die 's nachts werken, denk bijvoorbeeld aan verpleegkundigen, stewardessen. Maar over de oorzaak daarvan tasten ze volledig in het duister.
Lekker dan, dat wist ik allemaal al.
Er zijn op dit moment dan ook geen adviezen voor nachtwerkers die al borstkanker hebben omdat ze niet weten of er een en wat het eventuele oorzakelijke verband is.
Ik had al wel gehoord de Nederlandse regering wacht met handelen rondom dit onderwerp tot dat wetenschappelijke uitslagen bekend zijn van een groot onderzoek naar dit onderwerp wat nu in Amerika plaats vind. De uitslagen van dat onderzoek wordt over 4 jaar verwacht. Persoonlijk vind ik dat wel vreemd omdat in Amerika in de meeste ziekenhuizen met 12 uurs diensten gewerkt wordt en wij hier met 8 uurs diensten werken dus dat kan je niet zo met elkaar vergelijken. Bovendien weet ik niet of ze alleen de koppies met borstkanker gaan tellen of ook kijken naar etnische afkomst. Want het is allang bekend dat binnen sommige bevolkingsgroepen borstkanker vaker voorkomt. Anders wordt het natuurlijk appels met peren vergelijken.
Ik ben ook helemaal niet op zoek naar een reden om onder mijn nachtdiensten uit te komen, mijn borstkanker ergens de schuld aan te geven of eens schadevergoeding te innen. Ik wil gewoon weten of ik, als borstkankerpatiƫnte, mijn risico op een recidief vergroot met het werken in de nachtdienst.
That's all!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Mariska, ik kan me goed voorstellen dat je bezig bent met de oorzaak van je kanker.Zo is mijn zus gestorven aan baarmoederhalskanker op jonge leeftijd en nu blijken totaal
vijf personen uit de straat van mijn ouderlijk huis heel jong kanker te hebben gekregen.Mijn zus dus baarmoederhalskanker,een andere vrouw longkanker,een man alvleesklierkanker en twee vrouwen borstkanker,zij zijn allebei nog in leven trouwens. Maar dan ga je je wel afvragen wat daar aan de hand is.Nu woonden wij dichtbij een vuilverbranding,verder kan ik ook niets bedenken,maar het blijft je bezighouden.Zelfs als je weet dat baarmoederhalskanker door een virus komt want de aanleg van de vrouw bepaalt verder of je dit virus opruimt.Ik zou het ook willen weten als ik jou was,vervelend dat je niet verder komt.Maar voor alle zekerheid zou ik toch maar geen nachtdiensten meer doen.

Annemiek zei

Moeilijk hoor om te kunnen nagaan wat zo'n onderzoek nu werkelijk betekend. Misschien is nachtdienst een factor, waarschijlijk spelen er nog vele andere factoren mee, zoals eetgewoontes van de nachtbrakers. 1 groot verschil met Nederland is dat ze hier vaste nachtdiensten hebben, en afwisselen met dagdiensten. Dus dat is ook nog heel wat anders dan elke maand een paar nachten te draaien.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je helemaal niks wil doen wat kansen op recidief te vergroten! Niemand weet het nog zeker.