zaterdag 12 januari 2008

Rustige week

Het was een rustige week en toch blijf ik moe! Ben ik deze week niet gaan werken, nauwelijks afspraken gemaakt, veel geslapen maar de vermoeidheid blijft. Ook doen mijn ribben en het hele gebied rondom de operatie wond zeer. Het doet zeer en steekt af en toe heel gemeen! En ik hou niet van steken want voordat de kanker ontdekt werd had ik ook steken in mijn borst.
Oh ja, ik heb ook meer lymfevocht onder mijn oksel hangen, dat zal wel komen omdat het operatie gebied om het moment nogal ´werkt´ maar vervelend is het wel.
Zucht, soms valt het niet mee.

Afgelopen donderdag heb ik trouwens wel weer de chemo en Herceptin gekregen. Mijn Hb was wederom
gestegen maar de witte bloedcellen behoorlijk gedaald. Blijkbaar kan ik maar 1 soort bloedcellen per week aanmaken dus aankomende week moeten de witte maar eens in de maak.
Ook had ik afgelopen donderdag een gesprek met een plastisch chirurg over de reconstructie die tzt gedaan zou kunnen worden. En even kort door de bocht, ik zou twee soorten reconstructies kunnen doen:

  • een reconstructie met een inwendige prothese maar dat is eigenlijk alleen een optie wanneer ik mijn rechter borst ook preventief laat opereren en op deze wijze laat reconstrueren. Anders heb je twee behoorlijk verschillende borsten en als je dan bv. op het strand ligt ´zakt´ je eigen borst redelijk in en de implantatenborst staat enthousiast overeind. Niet echt fraai, dus. Deze operatie is redelijk simpel en heeft minder risico´s.
  • een reconstructie met eigen materiaal, dus spek en huid van buik, been of billen. Dit is een veel grotere operatie, geeft ook littekens elders en heeft grotere risico´s maar wel een mooier en natuurlijk resultaat.

Dilemma!! Aan de ene kant is mijn gevoel dat mijn lijf straks meer dan genoeg heeft meegemaakt en dat is voor de simpelste oplossing moet gaan, maar de andere kant is dat ik pas 31 jaar oud ben, nog 50 jaar mee wil gaan een een zo mooi mogelijk resultaat wil hebben. Al met al, ik ben er nog niet uit. Ik kan er nog even over nadenken want ze gaan op zijn vroegst pas een maand of 6 na het stoppen van de bestraling reconstrueren.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een dilemma.... Ik kan je niet helpen. Gelukkig heb je nog even om er over na te denken. Sterkte de komende tijd weer!!
Knuffel

Annemiek zei

Zoals je zegt je hebt even de tijd om erover te denken. Een vriendin hier heeft het zo'n 5 jaar na haar chemo gedaan, met zo'n flap. Ze is blij met het resultaat.
Hopelijk heb je komende week wat meer energie!