dinsdag 14 april 2009

Onze boot

Vorige week dinsdag was het dan zover; onze boot werd opgeleverd!
Na een ochtend heel veel informatie gekregen te hebben gingen we 's middags dan eindelijk zeilen samen met de verkoper (Gert).
Ik heb voor het eerst gezeild! Hoewel?? Marc aan het roer, Gert druk met de lieren en de zeilen en ik? Helemaal onder de indruk van alles.
Vooral door sluizen varen en het aanlegen heb ik met bewondering bekeken. Maar vooral ook met de schrik om het hart, moet ik dat dadelijk allemaal gaan doen?
Na een uurtje of twee waren we weer terug in de haven en ik heb mijn eerste 'zeil-ervaring' achter de rug.

Zaterdag zijn we, samen met Marc zijn ouders en mijn vader die als chauffeur diende, naar Nautisch Kwartier in Stavoren vertrokken om onze boot naar Lelystad te zeilen.
Nadat we het nodige aan spullen aan boord gebracht hadden en we de boot met onze gasten bekeken hadden, waren we klaar voor vertrek.
Marc, zijn ouders en ik zijn zeilend richting Lelystad gegaan en mijn pa is met onze auto naar huis gegaan om mijn ma op te halen zodat zij onze boot kon bewonderen.
Na een lange reis van een uurtje of zes kwamen we aan in Lelystad. Het was goed weer onderweg maar het ontbrak vooral aan 1 ding: wind.
De eerste gedeelte van de reis ging het nog wel maar de laatste twee uur hebben we op de motor moeten varen want het was windstil!
Toen kon mijn ma de boot ook eindelijk bekijken.
Inmiddels was het ruim na zessen en hadden we trek. De haven heeft een restaurant en daar hebben we met ons zessen gegeten. Ik zat bijna te knikkebollen tijdens het eten. Jemig, wat was ik moe van alle belevenissen, het buitenzijn en de spanning.
Daarna naar huis, Marc zijn ouders weer richting Duitsland, mijn ouders naar IJsselstein en Marc en ik?
Met een volgeladen auto weer naar de boot, auto uitladen, boot inrichten, even douchen, nog een drankje en naar bedje!
Oh, wat zullen we lekker slapen want wat zijn we moe!
Fout!!! Na een spannende en enerverende dag volgde een spannende en enerverende nacht: regen, wind, vreemde geluiden, onweer, geklots tegen de boot (echt, ik meende dat we zouden zinken, wat een herrie!), vreemd bed en kou.
Dus midden in de nacht de kachel aan, ramen nog even controleren of ze echt dicht zijn en samen kletsen. Ppff, wat een nacht.

Zondag lekker ontbeten, beetje rondhangen en 's middags hebben we voor de eerste keer samen een stukje gezeild. Ik vond het ... spannend. Vooral het in- en uit de box varen. Echt, ik heb het inzicht van een garnaal en Marc moet mij stap voor stap zeggen wat ik moet doen. Ik hoop wel dat ik handiger ga worden in de toekomst. Maar het is gelukt, zonder aanvaringen, botsen of zinken.
Maandag hebben we onze boot van voor naar achter en van binnen en buiten gesopt! Dat was flink nodig, hij was niet echt schoon opgeleverd. Ook heeft Marc het teak in de olie gezet.
Zeilen was niet echt optie want ondanks het heerlijke weer ontbrak het wederom aan dat ene belangrijke detail om lekker te kunnen zeilen. Wind!
Nou, aankomend weekend heb ik twee dagen zeilles en dan gaan Marc & ik zondagavond naar de boot en hebben we een weekje vakantie.
Ik vind het zo spannend allemaal.

2 opmerkingen:

Car zei

Uit je verhaal blijkt dat je ondanks het enge nieuwe genoten hebt. Veel plezier volgende week.
Hopen op winderig, zonnig weer.

Annemiek zei

Dat was spannend zeg, voor het eerst in je boot op het water! Hopelijk lekker veel zon en wind deze zomer zodat je er vele van kunt genieten!